Marketingová stratégia
Stratégia je základná úloha manažmentu organizácie, ktorá zahrňuje rozvoj a prispôsobovanie podnikateľských aktivít organizácie vzhľadom na meniace sa podmienky trhu (príležitosti, hrozby).
Marketingová stratégia predstavuje jednotný, súhrnný a integrovaný plán, ktorý je navrhnutý, aby zabezpečil dosiahnutie základných cieľov organizácie (spôsob, akým dosiahnuť ciele).
Východiskami pre určenie akejkoľvek marketingovej stratégie sú príťažlivosť trhu a konkurenčná výhoda.
Príťažlivosť trhu
- trhové sily – veľkosť trhu, kúpna sila,
- intenzita konkurencie – počet a veľkosť konkurentov, podmienky vstupu na trh,
- prístup na trh – znalosť zákazníkov, požiadavky na predaj.
Konkurenčná výhoda
- diferenciačná výhoda – kvalita produktu (služby), image značky,
- nákladová výhoda – jednotkové náklady, výdaje na marketing,
- marketingová výhoda – podiel na trhu, distribúcia.
Stratégie v jednotlivých fázach životného cyklu
Voľba správnej marketingovej stratégie závisí od fázy životného cyklu, v ktorom sa produkt, odvetvie, alebo podnik nachádza. Pre jednotlivé fázy životného cyklu existujú iné marketingové stratégie. Vyberte si etapu životného cyklu podniku alebo produktu:
- Marketingové stratégie – etapa poklesu
- Marketingové stratégie – etapa rastu
- Marketingové stratégie – etapa zavádzania výrobku
- Marketingové stratégie – etapa zrelosti
Typy marketingových stratégií
Marketingová stratégia môže byť súčasťou niektorého z nasledujúcich typov stratégií:
- produktové stratégie – hromadný marketing
- cenové stratégie – cielený marketing
- propagačné stratégie – marketing kľúčových zákazníkov
- distribučné stratégie – diferencovaný marketing, marketing sociálnych sietí
Tvorba marketingovej stratégie je určenie cieľového segmentu trhu, výber a prijatie konkurenčného postavenia, vypracovanie politiky marketingového mixu, dôraz na potreby a požiadavky klienta.
Marketingové plánovanie
- predstavuje proces cieľavedomého usmerňovania podnikových aktivít v neustále sa meniacom vonkajšom prostredí
- vychádza z konkrétnych potrieb podniku v závislosti od miesta výskytu a poľa pôsobnosti
Kroky procesu marketingového plánovania:
- marketingová situačná analýza,
- definovanie cieľov a formulovanie stratégii v oblasti marketingu,
- spracovanie marketingového plánu.
Strategické plánovanie
Strategické plánovanie predstavuje proces tvorby udržiavania strategickej rovnováhy medzi cieľmi a možnosťami podniku vo vzťahu k meniacim sa trhovým príležitostiam. Základom je strategický plán z ktorého vychádzajú funkčné plány (marketingový plán, finančný plán…)
Marketingový plán
Marketingový plán je:
- nástroj strategického riadenia podniku v určitom čase,
- zosúlaďuje zdroje a schopnosti podniku s príležitosťami na trhu tak, aby to zodpovedalo podnikovým cieľom,
- poskytuje informácie:
- východzia situácia (odkiaľ)
- želaná (cieľová) poloha (kam)
- spôsob ako sa tam dostať (ako)
Marketingový plán by mal flexibilne reagovať na meniace sa prostredie. Implementácia marketingového plánu by mala poskytovať prioritne informácie – odkiaľ kam ideme a ako sa tam dostaneme.
Poslanie podniku
Poslaním podniku je uspokojenie dopytu na trhu poskytnutím konkurencieschopných tovarov a služieb. Dôležité je splnenie troch úloh:
- pochopenie a definovanie podnikania ako takého,
- rozhodnutie o potrebe zmeny poslania,
- oboznámenie zamestnancov s poslaním podniku.
Tvorba strategických cieľov
- formulovanie možností produktovo trhových kombinácií (porovnanie – produkt – trh),
- voľba stratégií pokrytia trhu (výber cieľových segmentov),
- výber prioritných segmentov podľa vybraných kritérií,
- voľba produktovo-trhových kombinácií.
Marketingová implementácia
Implementácia marketingovej stratégie je procesom uvádzania marketingových stratégií a plánov do praxe tak, aby boli splnené strategické marketingové ciele. Jednoznačne konkretizuje kto, kde, kedy, ako.
Marketingová kontrola
- je proces zisťovania a hodnotenia výsledkov realizácie plánov, stratégie a uplatňovania opravných opatrení na zabezpečenie splnenia marketingových cieľov,
- zahŕňa strategickú kontrolu, kontrolu ziskovosti, kontrolu ročného plánu, marketingový audit.
Ofenzívne a defenzívne marketingové stratégie
Marketingové stratégie z hľadiska investovania delíme na:
- ofenzívne marketingové stratégie (investovanie do rastu, zlepšenie pozície, vstup na nový segment)
- defenzívne marketingové stratégie (ochrana pozície, optimalizácia pozície, zhodnotenie, zber úrody)