Podnikavosť je schopnosť, umenie a motivácia k vyhľadávaniu, vytváraniu a využívaniu príležitostí, ktoré sa nachádzajú v podnikateľskom prostredí, aby si podnikateľský subjekt zabezpečil ziskovosť. Podnikavosť má dve hľadiská:
Objektívna podnikavosť
- Vonkajšia podnikavosť – schopnosť objaviť alebo zámerne vytvoriť a efektívne využiť príležitosti, kt. podnikateľskému subjektu vznikajú z aktívnych vzťahov s jednotlivými subjektmi podnikateľského prostredia
- Vnútorná podnikavosť – aktívne, iniciatívne a tvorivé vyhľadávanie a efektívne využívanie vnútropodnikových príležitostí na zlepšenie plnenia poslania a cieľov podniku
Subjektívna podnikavosť
Podnikateľ a manažér subjektívnu podnikavosť, resp. túto schopnosť svojim konaním prenášajú na všetkých spolupracovníkov:
- potreba presadiť sa,
- mať prirodzenú autoritu,
- vedieť niesť riziko,
- pozitívna predstava o sebe,
- optimistický pohľad na svet,
- náročný na seba,
- tvorivý a pod.
Definícia podnikania
Podnikanie je realizácia podnikavosti v praktickom živote. Podnikanie je sústavná činnosť vykonávaná samostatne podnikateľom vo vlastnom mene a na vlastnú zodpovednosť s cieľom dosiahnuť zisk (§2 ods. 1 Obchodného zákonníka). Podnikavosť sa uskutočňuje využitím príležitostí, ktoré vznikli náhodne, alebo cestou príležitostí, ktoré vytvoril podnik. Ťažiskom podnikania je hľadanie, vytváranie podnikateľských činností s tým, že čaká na zhodnotenie manažérskej činnosti.
6 základných rozmerov podnikania
- strategická orientácia
- oddanosť príležitostí
- zverovanie zdrojov
- kontrola zdrojov
- štruktúra manažmentu
- filozofia odmeňovania
Základné znaky podnikania
- sústavná, t. j. nepretržitá činnosť, ktorá je vykonávaná
- samostatne
- vo vlastnom mene
- na vlastnú zodpovednosť
Podnikanie je vlastnosť človeka, spája sa s umením inovovať, motivovať, vytvárať a využívať na rozvoj výrobných a hospodárskych činností. Je to ľudská činnosť, ktorá sa zameriava na dosiahnutie rovnovážneho stavu v ekonomike.
Rovnovážny stav – výrobné zdroje sú využívané optimálnym spôsobom so zreteľom na vlastnosti ekonomického prostredia.
Zisk – výsledok hospodárskej činnosti.
Podnikanie vyvolávajú podniky, ktoré sú:
- podniky vznikajú ako odozva na ekonomickú príležitosť,
- sú vytvárané – štátom za účelom produkcie verejných statkov.
Medzi základné predpoklady na podnikanie patria objektívne faktory a subjektívne faktory – individuálne vlastnosti človeka, od jeho vlastností, pripravenosť a motivácia podnikať.
Podnikateľ
Podnikateľ (podľa obch. zákonníka) je FO alebo PO, ktorá:
- je zapísaná v obchodnom registri
- podniká na základe živnostenského oprávnenia
- podniká na základe iného než živnostenského oprávnenia podľa osobitých predpisov
- FO, ktorá uskutočňuje poľnohospodársku výrobu a je pre jej výkon evidovaná
Rozdieľ medzi podnikateľom a manažérom
Podnikateľ vkladá do podnikania finančné zdroje, znáša riziko, zodpovednosť, je zainteresovaný na zhodnocovaní vloženého kapitálu a je vo svojej aktivite nezávislý.
Manažér je predstaviteľ podniku vo vzťahu k zamestnancom. Vedie svojich podriadených, zabezpečuje interpersonálne vo vnútri podniku i mimo neho. Rieši problémy, hľadá kompromisy a je v podriadenom vzťahu voči vlastníkom.
Okolie podniku a vzťahy podniku
- všeobecné okolie (nepriame) – pôsobí na všetky podniky
- špecifické okolie (priame) – pôsobí na konkrétny podnik, prostredníctvom prvkov, ako sú dodávatelia, zákazníci, konkurenti, …
PESTE – politické, ekonomické, sociálne, technologické, environmentálne
Vertikálne vzťahy (väzby) – zhora nadol – majú mocenský charakter
- podnik – štát
- podnik – obec
- podnik – verejnosť
Horizontálne vzťahy (väzby) sú obchodno-záväzkové vzťahy.
- podnik – dodávatelia
- podnik – konkurenti
- podnik – zákazníci
- podnik – finančné a nefinančné inštitúcie
Podnikové výrobné faktory
Podnikové výrobné faktory sú vstupy do transformačného procesu v podobe prvkov činnosti a ich vzájomných väzieb, ako aj väzieb na vonkajšie okolie. Podnikové výrobné faktory môžu byť:
- dispozitívne – súvisia s riadením podniku (plánovanie, organizovanie, vedenie, kontrola)
- elementárne – vzťah podnik a okolie (podnik – štát…)
Ďalej podnikové výrobné faktory rozdeľujeme na:
- spotrebúvané -pri tvorbe produktu sa míňajú:
- priame – to čo tvorí podstatu výrobku
- nepriame – rýchlo sa opotrebovávané, čo pomáha pri výrobe výrobku
- potenciálne – pri tvorbe produktu ich používam:
- aktívne – stroje, človek
- pasívne – budovy, výrobné haly, nevýrobné zariadenia
- doplnkové – vzťah podnik a jeho okolie