Plánovanie v neziskových organizáciách:– je nutné mať plán na získanie prostriedkov, využíva sa formálne plánovanie
Plánovanie v ziskových organizáciách:
– plánovací proces je neformálny
PLÁNOVACÍ SYSTÉM – cieľovo usporiadaná množina prvkov, ktorá obsahuje jednotlivé druhy plánov a väzieb medzi nimi
FIREMNÉ PLÁNOVANIE – proces, ktorý zahŕňa sériu krokov a fáz za sebou nasledujúcich v určitom poriadku. Tieto kroky sú všeobecné a platia pre tvorbu plánu na úrovni firmy ako celku, tak aj pre jednotlivé funkčné plány.
Obsah firemného plánovania:
1. formulácia cieľov
2. analýza a rozpracovanie predpokladov pre vývoj príslušného prostredia (externého, interného)
3. výber činností, pomocou ktorých dosiahneme vytýčený cieľ
4. analýza a hodnotenie pôsobenia spätnej väzby ako základ pre budúce preplánovanie
Plánovací proces zahŕňa niekoľko krokov:
-definovanie cieľa
-externá a interná analýza podniku
-zostavovanie variantov plánu
-výber najlepšieho variantu
-proces schvaľovania
-kontrola a spätná väzba
Firemné plánovanie je nepretržitý proces počas celého roka, medziobdobia sú na zbieranie dát, v júni – júli by už mala existovať predstava o budúcom pláne, v novembri konečná predstava.
Plánovanie na 3 úrovniach, súradniciach:
Os x-úroveň plánovania
Os y-časová súradnica (do 5 rokov)
Os z-funkčná oblasť plánu (plán marketingu, výroby, …)
Plánovanie nie je samostatné, ale prvotné, nachádza sa v každej funkcii manažmentu.