Zhrnutie
Semtex Club ako jediný v okrese Čadca ponúka reštauračné služby a hudobnú reprodukciu už takmer 10 rokov, čo z neho činí silného konkurenta.
Prostredníctvom tohto projektu chce zistiť, kde má trhliny, čo má zlepšiť, ako sa viac prispôsobiť zákazníkom, pretože nová konkurencia si vybudovala silné postavenie a klub ide do „úzadia“. Takže hlavným cieľom podniku a tohto projektu, je stanovenie cieľov na jeho opätovné zaradenie na popredné miesto na trhu.
1 Všeobecná charakteristika podniku
- Názov: Semtex Club
- Právna forma: Živnosť
- Vznik: 9. 9. 1992
- Sídlo podniku: Matičné námestie, 022 01 Čadca
- Slogan: …čaká ťa len oddych a zábava!
Predmet činnosti
Hlavnou činnosťou podniku Semtex Club je poskytovanie pohostinskej činnosti s možnosťou hudobnej reprodukcie pre širokú verejnosť. Zákazníci majú možnosť využiť salónik s biliardom a stolným futbalom a taktiež možnosť rezervovať si podnik pre súkromné akcie, párty, oslavy atď.
História
História Semtex Clubu sa spája s Hotel- om Lipa, pretože sa nachádzajú v jednej budove. Klub poskytoval reštauračné služby pre ubytovaných hostí . Tento hotel poskytuje služby vyše päťdesiat rokov. Hotel spolu s klubom je situovaný na lukratívnom mieste – stred mesta Čadca. Tento klub bol teda spojený ako celok s hotelom, no odkúpil ho terajší majiteľ v roku 1992 a odvtedy pôsobí ako samostatná jednotka na trhu.
Vízia
Víziou do budúcnosti podniku je poskytovanie neustále rastúcich kvalitných a profesionálnych služieb pre zákazníkov. Keďže sa na trhu objavila nová konkurencia, ktorá sa stala za krátky čas neuveriteľne populárna, podnik sa chce opäť dostať na popredné miesto na trhu a získať stratenú popularitu.
Poslanie
Podnik ponúka pohostinskú činnosť s hudobnou produkciou. Uspokojuje verejnoprospešné záujmy, potreby zákazníkov a vychádza v ústrety ich prianiam. Poskytuje oddych, relaxáciu, posedenie a zábavu v príjemnom prostredí. Našim zamestnancom poskytuje stále zamestnanie a sociálne istoty. Podnik sa snaží skvalitňovať čo najviac svoje služby a produkty.
2 Trojstupňová Analýza produktov a služieb
Produkt
Jadro produktu – podnik vo svojej hlavnej činnosti je zameraný na poskytovanie pohostinskej činnosti a zábavy
Vlastný produkt – do tohto produktu podnik zostavuje vlastný nápojový a jedálny lístok
Doplnkový produkt – podnik ponúka taktiež na zahnanie nudy biliard a stolný futbal , ďalej si zákazníci môžu rezervovať všetky priestory podniku pre rôzne súkromné a spoločenské akcie
Produkty
Nápojový lístok:
Chocolate
- Horúca čokoláda ( sušienka )1,26€
- Horúca čokoláda so šľahačkou (sušienka)1,59€
- Horúca čokoláda so zmrzlinou (sušienka)1,59€
Čaj značky TEEKANE
- 2,5g Ovocný (cukor,citrón,med )0,93€
- 2,5g Čierny (cukor,citrón,med )0,93€
- 2,5g Zelený (cukor,citrón,med )0,93€
- 2,5g Pepermint (cukor,citrón,med )0,93€
- 2,5g Vanilkový (cukor,citrón,med )0,93€
Jedálny lístok:
Polievky
- 0,33 l Kysucká cesnačka1,16€
- 0,33l Kysucká cibuľačka 1,16€
- 0,33 l Bujón s vajcom.0,83€
Jedlá z bravčového mäsa
- 150/96g Prírodný bravčový rezeň.2,99€
- 150/160g Vyprážaný bravčový rezeň.3,15€
- 150/200g Čiernohorský rezeň.3,15€
- 150/140g Dračí dych.4,32€
- 150/110g Kysucká krošňa4,48€
Vyprážané:
- 150/160g Kuracie prsia 3,65€
- 150/200g Plnené kuracie prsia 4,48€
- 150/160g Morčacie prsia 3,65€
- 150/200g Morčacie prsia v zemiakovom cestíčku 3,82€
- 150/160g Morčacie prsia so syrom 3,98€
Pizza:
- Margerita 380g 2.20 € (paradajková drť, syr Eidam, bazalka)
- Quatrro Formagi 520g 4.53 € (parad.drť,mozzarela, syr Niva, syr Encián, syr Eidam)
- Vegetariana 620g 4.20 € (parad.drť, syr Eidam, fazuľa, paradajka, paprika, brokolica, olivy,šampióny, kukurica)
- Gargano 550g 3.39 € (parad.drť, syr Eidam, syr Niva, cibuľka, oregano, špenát)
- Verdura 580g 4.20 € (parad.drť, syr Eidam, brokolica, špargľa, paprika, cesnak)
Všetky produkty, ktoré podnik ponúka sú uvedené podrobnejšie v 1. Prílohe
Služby
Vďaka variabilite jednotlivých častí reštaurácie Semtex – Club majú návštevníci možnosť výberu najvhodnejších priestorov pre organizovanie svojich obchodných rokovaní, recepcií, párty, osláv či iných spoločenských udalostí s možnosťou hudobnej produkcie.
Bar
Posedenie v príjemnom prostredí vhodnom aj na neformálne stretnutia obchodných partnerov Vám poskytne denný bar s celodennou prevádzkou. Bar je súčasťou reštaurácie a ponúka bohatý výber alkoholických a nealkoholických nápojov a miešané nápoje i teplé nápoje.
Technológia
Ako každý podnik , aj my sa neustále snažíme zefektívniť naše služby a produkty, tak aby náš zákazník bol čo najspokojnejší. Túto technológiu neustále obmieňame podľa potreby personálu ako aj zákazníkov. Preto využívame najnovšiu technológiu hlavne v kuchyni – varné zariadenia, pece, kuchynské stroje a roboty, umývačky riadu, nerezový nábytok . V bare využívame taktiež najmodernejšiu techniku – chladiaca technika, mechanika pre výdaj nápojov, výrobky ľadu, barmanské potreby, barový inventár atď.
3 Situačná analýza
Cieľom situačnej analýzy pre podnik je identifikovať, analyzovať a ohodnotiť všetky relatívne faktory, o ktorých sa dá predpokladať, že budú mať vplyv na konečnú voľbu cieľov a stratégie podniku. Situačná analýza zahŕňa rôzne analytické techniky využívané pre identifikáciu vzťahov medzi prostredím podniku, zahrňujúcim makro prostredie, odvetvie, konkurenčné sily, trh, konkurentov a zdrojovým potenciálom podniku.
3.1 Analýza externého prostredia
Analýza externého prostredia alebo aj ako vonkajšieho prostredia podniku sa chápe ako pôsobenie šiestich základných faktorov, ktorými sú demografické prostredie, ekonomické prostredie, prírodné prostredie, technologické prostredie, politické a sociálne prostredie na podnik. Tieto faktory podnik nedokáže nijako ovplyvniť, musí sa im iba čo najlepšie prispôsobiť a využiť ich vo svoj prospech.
Sociálne prostredie
V tomto prostredí sa skúma správanie jednotlivcov alebo skupín. Vplyv tohto prostredia sa prejavuje v potrebách, vkuse, chutiach a preferenciách spotrebiteľov.
Okres Čadca je výhodnou polohou pre podnik, pretože sa nachádza na križovatke 3 štátov, a to Česka, Poľska a Slovenska, čo zabezpečuje prílev i zahraničných zákazníkov. Jeho situovanie je taktiež podmienené sociálnou vrstvou obyvateľstva, keďže v meste sa nachádza z väčšej časti stredná vrstva obyvateľstva, ktorá si môže dovoliť podobné služby a produkty.
Pracovné príležitosti v regióne sú výrazne tlmené:
- vysokým podielom „práce vo mzde“
- nedostatkom vlastných zdrojov surovín
- chýbajúcimi priestormi na vytvorenie priemyselných parkov
- zastaranou technickou vybavenosťou a neefektívnymi technológiami v podnikoch a pod.
Stúpajúca výška miezd v Žilinskom kraji je svetlým bodom, avšak voľných pracovných miest je stále málo.
Tieto negatívne faktory majú dopad i na podnik, pretože obyvatelia si budú hľadať prácu v iných regiónoch, čo môže spôsobiť ich odsťahovanie a podnik môže tak prísť o zákazníkov.
Tradície v okrese Čadca sú dodržiavané prevažne v okolitých dedinách ako je napríklad Oščadnica alebo Turzovka, ktoré sú známe ako pútnické miesta. Avšak tieto tradície sa dodržiavajú strednou generáciou, pretože mladí ľudia hľadajú najnovšie a modernejšie technológie a radi sa zabávajú.
Technologické prostredie
Technologické prostredie významne ovplyvňuje postavenie podniku. Vytvárajú ho sily, ktoré pôsobia na vznik nových technológií, nových produktov. Špičkové podniky sa orientujú na výskum a vývoj nových technológií a produktov, ktorý financujú nielen z vlastných zdrojov, ale aj prostredníctvom dotácií zo štátneho rozpočtu, zdrojov z nadácií a fondov.
Podnik využíva najnovšiu technológiu hlavne v kuchyni – varné zariadenia, pece, kuchynské stroje a roboty, umývačky riadu, nerezový nábytok adť.V bare využíva taktiež najmodernejšiu techniku – chladiaca technika, mechanika pre výdaj nápojov, výrobky ľadu, barmanské potreby, barový inventár atď.
Rozvoj komunikačných systémov, mobilnej siete, internetu umožňuje rozširovanie služieb ako sú rezervácie stolov, objednávky jedál, donáška do domu. Tieto služby sú predovšetkým perspektívne do budúcnosti, kde sa predpokladá prudký vývoj. Nevýhody sú najmä relatívne vysoká cena nových technológii.
Taktiež podnik využíva výhody internetu, a to formou webovej stránky, kde si zákazníci môžu zistiť akcie na daný mesiac, poprípade pozrieť fotogalériu z diskoték. Zákazníci majú možnosť využívať bezplatné wifi pripojenie.
Každú chvíľu pribúdajú nové a nové technológie, ktoré môžu zlepšiť, skvalitniť a znížiť náklady na výrobu, či chod podniku. Preto je dôležité sledovať nové trendy na trhu a u svojich konkurentov.
Ekonomické prostredie
V apríli 2011 v porovnaní s aprílom 2010 boli spotrebiteľské ceny vyššie v úhrne o 3,7 % čo pre podnik znamená:
Vzrástli ceny v odboroch potraviny, nealkoholické nápoje o 6,5 %, alkoholické nápoje a tabak o 4,1 %. Podnik bude nakupovať potrebné potraviny a nápoje za vyššie ceny a konečné produkty budú mať taktiež vyššiu cenu.
Rast cien v odbore bývanie, voda, elektrina, plyn a iné palivá o 4,3 % a vyššie ceny v odbore zdravie o 3,1 % ovplyvnilo zvýšenie cien zdravotníckych a farmaceutických výrobkov a zdravotníckych služieb, čo pre podnik znamená, že domácnosti budú viac šetriť a nebudú navštevovať rôzne podniky tak často. Podnik môže mať núdzu o zákazníkov a jeho finančný zisk môže ísť nadol.
Miera nezamestnanosti pre Žilinský kraj od roku 2008 prudko rastie, v tomto roku to bolo 7,7% a v minulom roku 2010 dosiahla 14,5%. Na podnik to môže mať dopad v nízkom počte zákazníkov, pretože len málo ľudí si môže dovoliť luxus. Ak to teda podnik výrazne pocíti na zisku, bude nútený prepúšťať zamestnancov, prípadne zvýšiť ceny ponúkaných produktov a služieb, v najhoršom prípade hrozí skončenie podnikateľskej činnosti.
Environmentálne prostredie
Územie Žilinského kraja je v zmysle environmentálnej regionálnej úrovne životného prostredia členené na päť oblastí od : stupňa 1 – prostredie vysokej úrovne životného prostredia po stupeň 5 – prostredia silne narušené. Okres Čadca je v zmysle tejto kategorizácie zaradené do stupňa 4 – prostredie narušené.
Politika v oblasti životného prostredia vychádza zo základného dokumentu Európskej Únie a Európskeho Spoločenstva. V článku 174 zmluvy o ES sa píše, že „politikou Spoločenstva bude prispievať k napĺňaniu nasledujúcich cieľov: zachovávať, chrániť a zlepšovať kvalitu životného prostredia, starostlivé a rozumné zaobchádzanie s prírodnými zdrojmi ,presadzovať opatrenia na medzinárodnej úrovni pre zaobchádzanie s regionálnymi alebo celosvetovými problémami.“
Krajinám EÚ sa podarilo pomerne efektívne zlepšiť kvalitu prostredia napr. v takých ukazovateľoch ako je kvalita ovzdušia a vody určenej na pitie a kúpanie. EÚ má však stále množstvo environmentálnych problémov a je ešte vzdialená od dosiahnutia trvalo udržateľného rozvoja. Členské i vstupujúce krajiny EÚ a aj kandidátske krajiny spotrebúvajú viac prírodných zdrojov ako je ich „environmentálny priestor“. Aj napriek technologickému pokroku, nepodarilo sa EÚ oddeliť ekonomický rast od materiálovej spotreby. Odborné odhady ukazujú, že EÚ nedosiahne ciele, ktoré si stanovila pre také základné ukazovatele, ako sú napr. skleníkové plyny, SO2, NOx a komunálny odpad.
Politické prostredie
Vytvárajú ho zákony a vládne orgány, ktoré spolu s presadzovaním záujmov nátlakových skupín ovplyvňujú a limitujú činnosť podniku.
Zákon č. 152/1995 Z.z. o potravinách
Potravinový kódex Slovenskej republiky upravuje požiadavky na zdravotnú neškodnosť, hygienu, požiadavky na zloženie a kvalitu potravín, zložky, ako aj technologické postupy používané pri ich výrobe a požiadavky na balenie jednotlivých potravín, ich skupín alebo všetkých potravín, rozsah a spôsob ich označovania, ich skladovanie, prepravu, manipuláciu s nimi a ich obeh, ako aj zásady na odber vzoriek a ich vyšetrovanie. Požiadavky ustanovené v potravinovom kódexe je povinný dodržiavať každý, kto potraviny vyrába, manipuluje s nimi a umiestňuje ich na trh.
Zákon č.355/2006 Z.z. o ochrane, podpore a rozvoji verejného zdravia a Zákon č.124/2006 Z.z. o bezpečnbosti a ochrane zdravia pri práci
Jednou z povinností zamestnávateľa voči zamestnancovi je aj zabezpečiť vykonávanie zdravotného dohľadu vrátane lekárskych preventívnych prehliadok vo vzťahu k práci. Druh a frekvencia preventívnych lekárskych prehliadok, ktoré je zamestnávateľ povinný v súčasnosti svojmu zamestnancovi zabezpečiť.
Zákon NR SR č. 377/2004 Z.z., z 26. mája 2004 o ochrane nefajčiarov a o zmene a doplnení niektorých zákonov
Účelom zákona je vytvoriť podmienky na ochranu ľudí pred vznikom závislosti od tabaku, pred škodlivými účinkami fajčenia a pred inými spôsobmi používania tabakových výrobkov, ktoré sú osobitným druhom toxikománie a poškodzujú zdravie fajčiarov, ale aj nefajčiarov bezprostredne vystavených účinkom fajčenia.
Povolenie na predaj spotrebiteľského balenia liehu v daňovom voľnom obehu v zmysle § 44 zákona č. 105/2004 Z.z. o spotrebnej dani z liehu a o zmene a doplnení zákona č. 467/2002 Z.z. o výrobe a uvádzaní liehu na trh v znení zákona č. 211/2003 Z.z. v znení neskorších predpisov.
Autorský zákon č. 618/2003 Z.z. v znení zákona č. 84/2007 Z.z. na ochranu práv výkonných umelcov a výrobcov zvukových a zvukovoobrazových záznamov pri hudobnej reprodukcii.
3.2 Analýza interakčného prostredia
Do tohto prostredia zaraďujeme predovšetkým podniky, ktoré sú v blízkom kontakte s podnikom a to predovšetkým konkurenciu, zákazníkov, dodávateľov, potenciálnych konkurentov a substitúty k podniku v regióne.
Analýza interakčného prostredia podniku pomocou porterovho modelu
Konkurencia v odvetví
V meste Čadca sa nachádzajú dokopy 4 podniky, ktoré ponúkajú víkendové diskotéky. Každý tento discobar je v niečom iný, napríklad jeden podnik organizuje tieto diskotéky v kubánskom štýle, avšak ceny má dosť vysoké. Ďalší podnik, ktorý je v meste už dlho zbehnutý, si vytvoril na trhu zlé meno, pretože viacero zákazníkov malo problémy s bodyguardmi.
Podniky sa najviac snažia zaujať svojimi akciami, ktoré propagujú formou plagátov po celom meste. U zákazníkov je dôležitá aj cena ponúkaných produktov a služieb v danom podniku.
Hrozba vstupu novej konkurencie
Čo sa týka novej konkurencie podnik ohrozujú predovšetkým podniky, ktoré ešte nepôsobia v danom odvetí, ale existuje možnosť, že doňho vstúpia a budú konkurovať. Hrozby ich príchodu závisí od prekážok vstupu do odvetia. Môžu to byť podniky, ktoré poskytujú pohostinskú činnosť a majú dostatočne veľké priestory pre organizovanie aj diskoték.
Prekážky , ktoré môžu odradiť :
- Financie – podnik musí upraviť priestory, zakúpiť potrebnú techniku
- Zákony – podniku by sa dotýkali ďalšie zákony, napríklad ozvučenia, autorské práva
- Konkurencia – príliš dobrá alebo trh príliš preplnený podobnými podnikmi
Hrozba substitučných produktov
Hrozba substitúcie je u discobarov jasná, je to konkurencia. Konkurencia môže mať lepšie ceny ponúkaných služieb a produktov, viacero zaujímavých akcií mesiac čo mesiac a omnoho zaujímavejšiu a pútavejšiu propagáciu. Preto najlepšie je meniť dizajn propagačných plagátov čo najčastejšie , aby zaujal čo najviac.
Vyjednávacia sila dodávateľov
Výber dodávateľa je nesmierne dôležitým procesom rozhodovania, ktorý sa dotýka predovšetkým nákupného oddelenia každého podniku . Čím sú nákupné možnosti väčšie, tým viac je dodávateľov, viac možností ako uspokojiť potreby podniku, ale takisto tým závažnejšie a ťažšie je toto rozhodovanie.
V prvom rade ide o ujasnenie si problému a určenie cieľa. V tomto prípade je to výber vhodného dodávateľa. Najdôležitejšie otázky, ktoré je potrebné položiť si v tomto kroku sú: čo bude dodávateľ dodávať, koľko toho bude dodávať, kedy majú byť dodávky realizované, či ide o dodávateľa na dlhodobú alebo krátkodobú spoluprácu, akým spôsobom budeme platiť, aká kvalita dodávky je požadovaná, ako často budú dodávky realizované, atď.
Pri ďalšom získavaní informácií a hodnotení sa môže postupovať podľa týchto krokov:
- posudzovanie prvých vzoriek dodávok,
- predbežné posúdenie zrelosti systému manažmentu dodávateľskej organizácie,
- analýza referencie iných odberateľov,
- audit dodávateľa,
- kombinácia predchádzajúcich krokov.
Existuje veľa členení a variantov usporiadania kritérií, ktoré sa líšia hlavne počtom, obsahom a označením. Tomek a Hofman [1] odporúčajú rozdelenie kritérií do troch skupín:
- kritériá týkajúce sa výrobkov a služieb k nim (servisných služieb),
- kritériá týkajúce sa cenových a kontraktačných podmienok (dodacích, platobných a pod.),
- kritériá týkajúce sa dodávateľa, jeho imidžu a správania sa (predzmluvného, ale aj pri realizácii dodávok).
Vyjednávacia sila odberateľov
Ak je na trhu viacero podobných podnikov , v takýchto prípadoch môže zákazník pre seba požadovať nižšie ceny, vyššiu kvalitu produktov, lepšie popredajné služby a podobne.
Tasso of Fun
Tento podnik vznikol len nedávno. Pýši najväčšími priestormi v meste, ponúka záhradné espresso každý letný deň a každý piatok a sobotu organizuje zaujímavé diskotéky, ktoré sú čoraz viac a viac obľúbenejšie. Stalo sa populárne na celých Kysuciach ako už aj pri hraniciach s Českom.
Potenciálna konkurencia
Našu potenciálnu konkurenciu tvorí Alcatraz, ktorý síce ponúka len pohostinské služby, ale sem-tam pripraví špeciálne hudobné akcie, ktoré sú veľmi obľúbené. Ak zvýši množstvo akcií za rok alebo sa presunú do väčších priestorov, môžu nám veľmi konkurovať v tomto odvetví, pretože sú dosť obľúbené, keďže mladí ľudia preferujú malé útulné puby.
Zákazníci
Podnik ponúka reštauračné služby pre všetky vekové kategórie . Diskotéky sú určené pre zákazníkov od 16 rokov.
Medzi našich zákazníkov patria hlavne mladí ľudia, ktorí sa prídu zabaviť, alebo ľudia, ktorí majú radi naše priestory pre organizovanie svojich obchodných rokovaní, recepcií, párty , osláv, či jednoducho prídu na obed.
Dodávatelia
Podnik pri výbere dodávateľov považuje za kritérium výberu nielen ceny výrobkov, ale v prvom rade kvalitu produktov a spoľahlivosť dodávateľa. Naším najväčšími dodávateľmi sú :
KARLOFF, s. r. o.
Spoločnosť sa zaoberá výrobou a distribúciou značkového alkoholu a vín. Na trhu pôsobí od roku 2002 a v segmente prémiových liehovín zaznamenali nemalé úspechy. Ich vlastné, ale aj importované produkty majú spoločné jedno – kvalitu. Už od začiatku prinášajú zákazníkom len produkty z kvalitných surovín. Ich poslaním je prinášať produkty, ktoré spravia spokojných zákazníkov.
METRO Cash & Carry SR s.r.o.
METRO Cash & Carry SR s.r.o. bolo založené ako dcérska spoločnosť firmy METRO Group – jednej z najväčších obchodných skupín na svete. METRO Group pôsobí v dvadsiatich deviatich krajinách štyroch kontinentov a prevádzkuje vyše 650 veľkoobchodných samoobslužných centier. Portfólio firmy METRO Group zahŕňa okrem veľkoobchodov ďalších dvanásť obchodných línií.
Prevádzkuje výlučne veľkoobchodný predaj širokého sortimentu potravinárskeho a nepotravinárskeho spotrebného tovaru registrovaným podnikateľom, najmä obchodníkom a firmám podnikajúcim v gastronómii. Podnikateľom (fyzickým aj právnickým osobám) vystavuje na základe registrácie zákaznícke karty, ktoré im umožňujú vstup nielen do všetkých predajní slovenského Metra, ale tiež do celej siete METRO/Makro/v ďalších krajinách.
Substitúty
Medzi substitúty podniku sa zaraďujú podniky, ktoré poskytujú rovnaké služby a produkty, čiže konkurenciu :
- Tasso of Fun
- Hurricane
3.3 Analýza interného prostredia
Analýza interného prostredia opisuje prostredie a procesy vo vnútri spoločnosti. Taktiež poskytuje informácie o financovaní spoločnosti, o zamestnancoch a podobne.
3.3.1 Analýza finančných zdrojov
Podnik má už vyše 10 ročnú pôsobnosť na trhu. Za ten čas už nadobudol určité vlastné zdroje, ktoré využíva pri menších potrebách a túto ekonomickú stabilitu sa snaží i naďalej udržiavať. Klub nemusí splácať prenajímanie priestorov, nakoľko tieto priestory odkúpil ešte na začiatku fungovania.
Počiatočné financie sa získali úverom od Tatra banky vo výške 50 000 eur, ktoré sa už splatili, ale i naďalej sa využívajú ich služby a od štátu formou príspevku na podnikanie pre živnostníkov. Dôslednosťou dodržiavania platobných termínov a po mnohých pozitívnych skúsenostiach s podnikom nebudú problémy so žiadosťami o úvery vo finančných inštitúciách, ktoré v najbližšej dobe podnik využije na dosiahnutie aktuálnych cieľov, ktoré budú činiť 30 000 € na rekonštrukciu objektu.
3.3.2 Analýza informačných technológií
Je fakt, že v posledných rokoch bol zaznamenaný boom informačných technológií a ich výrazný prienik do všetkých sfér ľudských činností a to aj do sféry poskytovania služieb. So zavedením informačných technológií do bežného života, sa objavili až doposiaľ nevídané možnosti zmeny špecifických znakov procesov poskytovania služieb.
Podnik využíva a ponúka pre zákazníkov neobmedzené wifi pripojenie, sám využíva internet pre propagáciu podniku prostredníctvom web stránky. Firma Trikdesign navrhuje zaujímavé propagačné plagáty, ktoré podnik rád začne využívať po zmene celkového dizajnu.
Podnik taktiež využíva najmodernejší reštauračný softvér Rener. Tento softvér je ideálny softvér pre menšie reštaurácie a bary. Veľkou výhodou je jednoduchosť a intuitívnosť ovládania vďaka ktorej je zaškolenie personálu veľmi jednoduché. Softvér umožňuje viesť otvorené stoly, rýchle blokovanie a receptúry.
3.3.3 Analýza marketingovej komunikácie
Snahou každého podniku je dosahovať ekonomickú efektívnosť, ktorá je podmienená predajom určitého množstva tovaru alebo ponúknutých služieb. Na dosiahnutie plánovaného objemu predaja využívame hlavne propagačné plagáty s akciami, ktoré sa majú konať na daný mesiac a internetovú web stránku, kde naši zákazníci nájdu všetko o našom podniku, pripravovaných akciách a už zdokumentované akcie vo fotogalérii. Viac v 2. Prílohe.
3.3.4 Analýza ľudských zdrojov
Naši zamestnanci sú kvalifikovaní vo svojom obore, čím chceme zabezpečiť profesionalitu v ponúkaných službách pre našich zákazníkov. Zamestnávame 1 šéfkuchára a 1pomocnú silu do kuchyne , 2 hlavných čašníkov a 2 ďalších čašníkov, ktorí sú zodpovední za chod podniku ako aj jeho poriadku ,spokojnosti zákazníkov a starostlivosť o príjemnú hudbu počas dňa. Čašníci by mali ovládať minimálne jeden svetový jazyk , čo je potrebné pre dohovor so zahraničnými zákazníkmi.
Pri zavádzaní nových technických zariadení je v prípade potreby našou úlohou zabezpečiť odborné zaškolenie personálu.
Účtovníčka sa stará o financie podniku a vyplácanie mesačných miezd zamestnancom.
Dj –ovia nemajú s nami uzavretú pracovnú zmluvu, pretože sa snažíme obmieňať hudobné štýly, keďže každý dj hrá niečo iné.
3.4 SWOT analýza
Jej hlavnou náplňou je kompletizovať silné aj slabé stránky podniku (vnútorné stránky) + príležitosti a riziká (vonkajšie) a zoradiť ich podľa dôležitosti. Pomocou nej zistíme, či má náš podnik šancu presadiť sa ešte na trhu.
3.4.1 Analýza vonkajšieho prostredia
Príležitosti
Podnik sídli na Kysuciach, kde je rozšírený turistický ruch, ktorý ponúka prílev nových zákazníkov. Je však potrebné, ich čo najviac zaujať, pre našu existujúcu konkurenciu.
Pri založení podniku bol potrebný úver 30 000 €, ktorý bol schválený a do 3 rokoch aj splatený, preto banka nevidí problém pri schválení ďalšieho úveru na rekonštrukciu podniku.
Ak zmena dizajnu bude mať kladnú odozvu od zákazníkov, tzn. ak sa nám zvýši návštevnosť, bude sa rozmýšľať o rozšírení priestorov podniku.
Hrozby
Prílev novej konkurencie, by bolo pre nás hrozbou. Nové podniky by mohli využiť moderný, netradičný dizajn na prilákanie zákazníkov, preto vždy musíme byť o krok pred ňou.
Zvyšovanie cien potravín a DPH, môže mať neblahý dôsledok na naše ceny tzn., že podnik bude musieť zvýšiť ceny služieb a produktov, ktoré ponúka. S tým však veľmi nebudú spokojní naši zákazníci.
Hrozba dodávateľa, ktorý nedodrží dodací termín alebo dodávateľ, ktorý dodá nekvalitný materiál, ktorý nezodpovedá špecifikácii materiálu v objednávke, je „ nočná mora“ pre podnikateľa.
3.4.2 Analýza vnútorného prostredia
Silné stránky
Na trhu pôsobíme takmer 10 rokov, čo je pre nás veľká výhoda, pretože sme si za túto dobu našli stálych zákazníkov, ktorí sú spokojní s našimi poskytovanými službami.
Keďže obmieňame Dj-ov, zákazníci sa nemusia obávať tých istých skladieb víkend čo víkend.
Pre zákazníkov ponúkame možnosť zahrať si stolný futbal alebo biliard, čo je v dnešnej dobe dosť populárne medzi mládežou.
Zákazníci si môžu na požiadanie rezervovať celé priestory pre organizovanie súkromných akcií počas roka.
Slabé stránky
Podnik je na trhu už dosť dlho a nevyhnul sa tak aj opotrebovanému nábytku, sedacím súpravám, ktoré je nutne vymeniť, pretože môže odrádzať niektorých zákazníkov.
Propagácia podniku nie je veľmi na vysokej úrovni, čo môže mať za následok neinformovanosť zákazníkov ale i potenciálnych zákazníkov o podniku a pripravovaných akciách.
SILNÉ STRÁNKY | PRÍLEŽITOSTI |
– Lokalita podniku- Možnosť rezervovať celé priestory podniku
– Široká a početná škála zákazníkov – Takmer 10 rokov pôsobenia na trhu – Biliard a stolný futbal – Obmieňanie Dj – ov |
– Turistický ruch- Možnosť získania úveru na zmenu dizajnu
– Rozšírenie priestorov podniku |
SLABÉ STRÁNKY | HROZBY |
– Opotrebované sedacie súpravy- Nízka propagácia podniku | -Zvýšenie cien potravín,- Zvýšenie DPH
– Nespoľahliví dodávatelia – Zmena potrieb zákazníkov – Nová konkurencia |
Tabuľka 2 . SWOT analýza Semtex Clubu
4 Určenie cieľov podniku
Hlavný cieľ: Predovšetkým je to uspokojovanie našich zákazníkov, ale i prilákanie nových , z čoho plynie i primeraný zisk pre podnik , ktorý by sme chceli zvýšiť medziročne o 10%.
4.1 Ciele do 1 roka
Zníženie nákladov podniku o 3%
Keďže podnik má dodávateľov i z iných krajov, chce znížiť náklady minimálne o 3% na dodaný tovar tak, že si nájde lacnejších dodávateľov z rovnakého kraja aspoň s rovnako kvalitnými tovarmi. Ďalej by chcel znížiť náklady obmedzením objednávky tovarov, ktoré nejdú na odbyt zákazníkmi.
Zvýšenie propagácie o 1000 €
Marketingovým cieľom je zvýšenie investícií o 1000 € ročne na zlepšenie reklamy podniku pútavejšími a efektívnejšími plagátmi, ako aj na webovú stránku.
Zvýšenie špeciálnych akcií cez rok o 50 %
Tieto špeciálne akcie by sa niesli v rôznych štýloch hudby(hip hop, rock, retro.), pričom aspoň raz mesačne by bola akcia so živou hudbou, t.j rôzne známe slovenské skupiny, ale možnosť ukázať sa majú aj nováčikovia. Tieto špeciálne akcie podnik vyjde na 7 200 € ročne.
Prijať 4 študentov na absolventskú prax
Čo sa týka zamestnancov, počet sa meniť nebude pokiaľ to nebude potrebné, ale podnik ponúka 4 študentov absolventskú prax.
4.2 Ciele do 2 rokov
Zmena celkového dizajnu podniku o 99%
Podnik využije finančné zdroje 30 000 €, prípadne ešte aj úver 30 000 € na rekonštrukciu objektu , ktorá by zahrňovala zmenu dizajnu vnútorného a vonkajšieho prostredia.
Nový dizajn podniku si bude vyžadovať aj zmenu dizajnu webovej stránky a propagačných plagátov.
Zvýšenie počtu zamestnancov o 2 ak to bude potrebné
Ak sa podarí zvýšiť zisk a nalákať omnoho viac zákazníkov, budú prijatí ďalší 2 zamestnanci do sektoru, ktorý to bude vyžadovať.
Prijatie 2 študentov na absolventskú prax
Ak študenti budú mať záujem o absolventskú prax, nie je problém ponúknuť im túto prax v tomto podniku.
Zvýšenie špeciálnych akcií cez rok o 50 %
Tieto špeciálne akcie by sa niesli v rôznych štýloch hudby(hip hop, rock, retro.), pričom aspoň raz mesačne by bola akcia so živou hudbou, t.j rôzne známe slovenské skupiny, ale možnosť ukázať sa majú aj nováčikovia. Tieto špeciálne akcie podnik vyjde na 7 200 € ročne.
4.3 Ciele od 3 do 5 rokov
Našim strategickým cieľom je zaujať najvyššiu možnú pozíciu medzi konkurentmi a následne si ju aj udržať čo najdlhšie.
Zvyšovanie zisku
Neustále zvyšovať zisk podniku lákavými cenovými a hudobnými akciami.
Zvýšenie mzdy zamestnancom o 10%
Pri rastúcom zisku podniku, primerane zvýšiť mzdy zamestnancom o 10 %.
Splatenie pôžičky 30 000 €
Pôžička sa bude splácať zo zisku podniku, ktorý by sme chceli dosiahnuť prilákaním zákazníkov na nový dizajn.
5 Finančný plán
CIELE DO 1 ROKA | |
Zvýšenie propagácie | 1000 € |
Zvýšenie špeciálnych akcií cez rok | 7 200 € |
4 študenti na absolventskú prax | 0 € |
CIELE DO 2 ROKOV | |
Zmena celkového dizajnu podniku | 60 000 € |
Prijatie ďalších 2 zamestnancov | 1 000 € |
Zvýšenie špeciálnych akcií cez rok | 7 200 € |
2 študenti na absolventskú prax | 0 € |
CIELE DO 3 Až 5 ROKOV | |
Zvýšenie mzdy zamestnancom | 4 320 € |
Splatenie pôžičky | 30 000 € |
ROZPOČET | 167 440 € |
Tabuľka 3. Finančný plán Semtex Club – u
- Rozpočet pre dosiahnutie cieľov v prvom roku je 8 200 €
- Rozpočet pre dosiahnutie cieľov v druhom roku je 68 200 €
- Rozpočet pre dosiahnutie cieľov v treťom roku je 34 320 €
6 Návrh rozvojových aktivít
Semtex Club má výbornú lokalizáciu, čo ho predurčuje byť veľmi silným konkurentom. Na trhu pôsobí už takmer 10 rokov, čo však môže byť i negatívum, pretože nové podniky, ktoré sa na trh dostali len nedávno vedia, ako najlepšie vyhovieť potrebám mladých zákazníkov a ako ich čo najviac prilákať a zaujať. Preto by sa mal klub zameriavať na zmenu potrieb zákazníkov a byť v týchto veciach viac flexibilnejší.
Ak sa zmena dizajnu prejaví na zákazníkoch kladne a opäť sa dostane podnik na popredné miesto popri konkurencii, do budúcnosti bude uvažovať o rozšírení priestorov. Touto zmenou by podnik chcel dosiahnuť ročný obrat zisku 100 000 €.
Keďže podnik sa o niekoľko rokov nechce dostať do podobnej situácie, t.j mladá konkurencia sa stala lepšou a príťažlivejšou pre väčšinu zákazníkov, bude sa snažiť aby sa táto situácia nezopakovala. Východisko vidí v tom, že každý zákazník bude mať na stole vopred položený papier, v ktorom sa voľne môže vyjadriť, čo by zmenil a čo sa mu páči na podniku. Takto bude mať každodenný, samozrejme anonymný, prísun informácii o zákazníkových potrebách.
V cieľoch bolo spomenuté zvýšenie množstva špeciálnych akcií cez rok, ktoré by boli väčšinou hudobného štýlu, ale plánujeme akcie, ktoré by boli aj pre deti a mládež.
Návrh marketingových aktivít si môžete pozrieť na stránke Marketingové návrhy pre Semtex Club Čadca.
ZOZNAM POUŽITEJ LITERATÚRY
www.euroekonom.sk
www.akopodnikat.sk
www.semtexclub.sk
www.tassooffun.sk
www.euroekonom.sk
http://www.porada.sk/archive/index.php/t-109401.html
http://www.statistics.sk/
www.referaty.atlas.sk
www.zbierka.sk
www.financnik.sk